dvobroj 253-254, kolovoz 2009.

Leida PARLOV, snimio Katsuhiko TOKUNAGA

Zadnja promjena: 25.7.2014.
Welcome to Adobe GoLive 6
SVEČANOST U KNINU
MORH - PROMAKNUĆA
44. SVJETSKO VOJNO PRVENSTVO U STRELJAŠTVU

AKRO-GRUPA "KRILA OLUJE"
RAZGOVOR - PORUČNIK KORVETE GRGO KERO
ODRŽANA 294. SINJSKA ALKA
Vijesti
Novosti iz vojne tehnike
Rat s narkokartelima
Requiem za konjaništvo
Bolesti koje prenose krpelji i zaštita od njih
Vječni lovci? (II. dio)
SeaSparrow ide dalje! (I. dio)
Jakovljev Jak-26 i Jak-27
Podlistak - NAPOLEON i 1809.








AKRO-GRUPA "KRILA OLUJE"
U vrhu svjetske elite AKROBATSKOG LETENJA
Gotovo da nema nijednog značajnijeg događanja bez "Krila Oluje", koja atraktivnim akrobatskim letačkim programom nikoga ne ostavljaju ravnodušnim. Osim u zemlji, postali su poznati i u svijetu. U sam vrh svjetske elite akrobatskog letenja popeli su se vrlo brzo i stali uz bok svjetski poznatim akro-grupama, od kojih neke imaju tradiciju dugu i pedeset godina, a "Krila Oluje" tek četiri...


Prije pet godina akro-grupa "Krila Oluje" neslužbeno je nastupila prvi put. Bilo je to 2004. u Zadru, na otvaranju Europskog prvenstva u jedrenju. Prvi službeni nastup imali su godinu dana poslije u Kninu, na obilježavanju Dana pobjede i domovinske zahvalnosti i 10. obljetnice vojno-redarstvene operacije Oluja. Od tada gotovo da i nema nijednog značajnijeg događanja bez "Krila Oluje", koja atraktivnim akrobatskim letačkim programom nikoga ne ostavljaju ravnodušnim. Osim u zemlji, postali su poznati i u svijetu. U sam vrh svjetske elite akrobatskog letenja popeli su se vrlo brzo i stali uz bok svjetski poznatim akro-grupama, od kojih neke imaju tradiciju dugu i pedeset godina. Uspjeh je to veći uzme li se u obzir da je u svijetu praksa da akro-grupe budu ustrojene kao profesionalna eskadrila, dok je
Tijekom izvođenja programa piloti rade na granicama zrakoplova, ljudskog organizma, ekstremno malim visinama. Upravo stoga za pilote u akro-grupi biraju se najbolji. To su najčešće najbolji piloti u svojim naraštajima s minimalno 600 sati naleta, koji tijekom školovanja i obuke trebaju pokazati izvrsne rezultate
našim pilotima letenje u akro-grupi samo dodatni posao. Od pedesetak nastupa koliko su ih imali u ove četiri sezone, više od dvadeset imali su na međunarodnim aeromitinzima. Nastupali su među ostalim u Njemačkoj, Sloveniji, Mađarskoj, Belgiji, Češkoj, Rumunjskoj, Austriji, a stižu im pozivi za nastupe i izvan starog kontinenta. "Već sada za ovu sezonu imamo pozive s nekoliko kontinenata. Toliko ih je da je na sve doista nemoguće odgovoriti. Uz europske zemlje, pozvani smo i u Katar, Ujedinjene Arapske Emirate, Jordan, Libiju", govori satnik Damir Barišić, koji je od prošle godine vođa ili broj jedan "Krila Oluje". Atraktivnim, složenim, zahtjevnim, ali i opasnim akrobacijama ostavljaju ljubitelje letenja bez daha, uz njega, bojnik Nenad Hasnek, satnici Siniša Hucika, Matija Vrđuka, Edvard Krišto i natporučnik Božen Tadić. U sastavu "Krila Oluje", podsjetimo, bili su i pukovnik Miroslav Franjić te satnici Saša Joković i Diana Doboš.

Na samo posljednja tri aeromitinga izvan Hrvatske u proteklih nešto više od mjesec dana njihov program uživo pratilo je više od pola milijuna gledatelja. Ako se tome dodaju televizijski prijenosi, internet? nećemo pretjerati ako kažemo da danas u svijetu svatko tko imalo prati zrakoplovstvo zna za hrvatsku akro-grupu. Ima li boljeg predstavljanja ne samo naših Oružanih snaga nego i cijele Hrvatske kao zemlje sposobnih, stručnih i profesionalnih ljudi? I sve to postigli su u samo četiri godine, otkad službeno nastupaju.


Kako? Neosporno zahvaljujući stručnosti, profesionalnosti, predanosti poslu te nadasve ljubavi prema letenju i velikom entuzijazmu. Tome su se trebale prilagoditi i obitelji akrobatskih letača čija predanost poslu ne poznaje granica. Letenje, letenje, letenje? pa onda sve drugo. Ima tome dosta dokaza. Tako je, recimo, sadašnji broj jedan, satnik Barišić, svoje sudbonosno "da" supruzi izrekao u Zadru u deset sati ujutro, a u šesnaest sati istog dana letio u program u Zagrebu, na aeromitingu u Lučkom. Bio je to njegov drugi nastup u ulozi vođe. Fešta, ona svadbena, održana je, kaže, drugi dan. Broj dva, lijevi pratitelj natporučnik Tadić, postao je otac tijekom nastupa na aeromitingu u Belgiji, a repni pratitelj satnik Vrđuka pamti prvi neslužbeni nastup posebno po tome što mu se tada rodio sin. To su samo neki od primjera isprepletenosti privatnog i poslovnog života ovih zaljubljenika letenja.
O nastupima "Krila Oluje", atraktivnosti njihova nastupa, a time i pilotskog poziva možete pročitati više na njihovoj zasad još neslužbenoj web stranici www.krilaoluje.com
Tehnički, svoj su nastup doveli do savršenstva. Stoga ne začuđuju pohvale i priznanja koje redovito dobivaju, posebno od stručne publike. "Naš program temeljimo na što zahtjevnijim tehničkim elementima. Tako najbolje predstavljamo vještinu hrvatskih pilota", kaže Barišić. Lete na Pilatusima PC-9M. Počeli su s četiri, a od ove godine nastupaju sa šest zrakoplova.

"Letenje na više aviona omogućilo nam je uvođenje novih elemenata u program, a najvažnije što nam je donio šesti avion jest punoća programa. Težimo da stalno budemo pred publikom i da se stalno nešto događa što publika cijeni", napominje Barišić. U svijetu je inače praksa da se nastupa s pet, šest do deset zrakoplova, koliko ih imaju Frecce Tricolori.

Nastup, u sklopu kojega izvedu i do dvadesetak elemenata, traje dvadesetak minuta, što je optimalno kako za pozornost publike tako i za koncentraciju pilota. Budući da su svi nastavnici letenja, demonstriraju ono što hrvatski nastavnici letenja mogu učiniti i pri tome idu do krajnjih granica i pilotske vještine i mogućnosti zrakoplova. "Tijekom izvođenja programa piloti rade na granicama aviona, ljudskog organizma, ekstremno malim visinama", rekao nam je Barišić. Upravo stoga za pilote u akro-grupi biraju se najbolji. To su, objašnjava, najčešće najbolji piloti u svojim naraštajima s minimalno 600 sati naleta, koji tijekom školovanja i obuke trebaju pokazati izvrsne rezultate. Neki od elemenata što ih izvode samo su njihovi, jedinstveni i prepoznatljivi, i nijedna ih druga akro-grupa nema u svom programu. Takav je element, primjerice, zvono. Jedan od elemenata koji izvode samo oni i brazilska akro-grupa, trostruko ogledalo, nazvali su Dia po svojoj nekadašnjoj članici satnici Diani Doboš. Dotjerali su i vizualni identitet. Crveni kombinezoni, Pilatusi u bojama hrvatske zastave i nezaobilazne kockice postali su njihov zaštitni znak. Svjesni trenutačne situacije u kojoj se prioriteti itekako moraju vagati, mnogo toga napravili su sami. No, ne žale se. "Najprije se trebate dokazati pa onda očekivati potporu. Mislim da smo u ove četiri sezone napravili velik posao, tako da dobivamo sve veću potporu", kaže satnik Barišić.


Osim što, nastupajući na međunarodnim nastupima, promoviraju Hrvatsku, naše Oružane snage, promoviraju i naš sustav obuke vojnih pilota. Stoga i ne začuđuje što su predstavnici oružanih snaga nekih drugih zemalja izrazili želju da svoje vojne pilote školuju u Hrvatskoj.

"Akro-grupa i postoji radi promicanja zrakoplovstva, privlačenja novih mladih budućih pilota, promocije vlastite zemlje, a i našeg sustava školovanja vojnih pilota. Mnogi iz zrakoplovstava drugih zemalja nerijetko su iznenađeni kad vide što možemo na ovim avionima", kaže Barišić napominjući kako im je letenje u akro-grupi zapravo samo četvrtina posla što ga obave na godinu.

Neki od elemenata što ih izvode samo su njihovi, jedinstveni i prepoznatljivi, i nijedna ih druga akro-grupa nema u svom programu. Takav je element, primjerice, zvono. Jedan od elemenata koji izvode samo oni i brazilska akro-grupa, trostruko ogledalo, nazvali su Dia
"Ovo je najbolji posao na svijetu i radit ću ga dokle god budem mogao. Radim ga zato što uživam u njemu", otkriva Barišić, koji je u akro-grupi od samog početka. Najviše se sjeća prvog nastupa, od kojega je sve ovisilo. "Da se tada nismo dobro pokazali, od projekta ne bi bilo ništa." Posebno dojmljiv bio je i nedavni nastup u Austriji, koji je pratilo više od 300 000 ljudi. To je, kaže, osjećaj koji je teško opisati.

Na naše pitanje kakvi su im planovi, vođa "Krila Oluje" jednostavno odgovara: "Nastaviti dalje. Znamo što radimo. Nikad ni na jednom nastupu nismo ugrozili sigurnost, a bit će još zahtjevnijih elemenata. Cilj nam je biti još bolji, još precizniji te, naravno, koliko nam to mogućnosti dopuštaju, imati što više nastupa na kojima ćemo pokazati što znamo. Nadam se i da ćemo svojim letenjem motivirati što više mladih ljudi za poziv vojnog pilota", zaključio je satnik Barišić. A o nastupima "Krila Oluje", atraktivnosti njihova nastupa, a time i pilotskog poziva, za koji je Barišić rekao da je najbolji na svijetu, možete pročitati više na njihovoj zasad još neslužbenoj web stranici www.krilaoluje.com.


Copyright (c) Služba za odnose s javnošću i informiranje, Odjel Hrvatskih vojnih glasila, MORH.
Sva prava pridržana - All rights reserved
Pravne napomene